Reflexió oberta sobre el Poblenou a la presentació del llibre de Perico Pastor

El dimarts 31 de maig vam presentar a Balius Bar EL POBLENOU TORNA A SER. QUADERN DE VIATGE de Perico Pastor publicat per l’Editorial Zahorí. El local va omplir-se per escoltar en Perico i la Julia que li feia de presentadora. Però per resumir l’esperit de l’acte i animar-vos a fer-vos amb el llibre d’il·lustracions li hem demanat permís a Salvador Clarós, president de l’Associació de Veïns del Poblenou, i que va participar també en l’acte com a ponent, per publicar la seva intervenció. Ens sembla que és una bona mostra del què diu el llibre, del moment del barri i de les coses que estan per venir. Un bon ingredient per a la reflexió des de la constatació dels fets i de la història.

salvador

Aquesta va ser la intervenció:

“Un itinerari pel Poblenou amb il·lustracions fetes amb aquarel·la i tinta xina. És la mirada d’un nouvingut que fa 17 anys hi va instal·lar el seu estudi i n’està encantat, diu.  Els seus dibuixos retraten una quotidianitat concreta, diferent i menys connectada amb els mites i les tradicions, i per això molt més interessant i real per a qui vol entendre el Poblenou d’ara que, probablement, té ja més nouvinguts que residents de tota la vida. Perico lloa la capacitat que ha tingut el barri per a preservar una identitat. Agraeix el llegat patrimonial d’aquest barri,  però els llocs i les persones en les que es fixa son tan forasters com ell. A Perico els dibuixos li serveixen per descriure allò que veu. I la descripció és aproximada, els paisatges difuminats per l’aquarel·la,  i emfatitza i perfila amb la ploma les persones i les línies amb les que pretén atrapar allò que és viu. Parla de restaurants, sales d’art i negocis, sobretot els més recents, i la única referència que fa de la Rambla és per advertir que el Tio Che té competència, no només en el negoci sinó en centralitat i glamour. Cada u explica al turista quins són els tresors del seu lloc. Doncs això és el “Carnet de voyage”  del Poblenou, editat per l’Ajuntament de Barcelona, 2016.

 

PER QUÈ INTERESSA EL POBLENOU?

El Poblenou és un barri en procés, inacabat. Per tant, és un sistema obert. En un sistema tancat un s’hi troba, hi encaixa, o no. Però en un sistema obert, un si troba i s’hi ubica en la mesura en que contribueix a transformar-lo.

En un sistema obert hi passen coses. La idea de procés aboca al mentrestant com un present continu, flexible, incert, inestable… La Taula Eix Pere IV ha pres aquest concepte d’espai públic en el sentit de “context” en canvi continu com explica Richard Sennet “L’Espai Públic” (2014), com els paisatges d’aquarel·la de Perico on hi podem anar perfilant els personatges que son els actors de la ciutat.

La transformació urbanística del Poblenou és un procés de capficament per la recuperació de l’espai públic. El que caracteritza l’espai públic són les coses que hi passen.  Fer que passin coses és la millor manera d’anar perfilant la forma i el contingut de la ciutat en construcció.”

baliusperico

L’acte va acabar amb un còctel nou que es van inventar a Balius Bar (Pujades/Marià Aguiló) i que duia per nom: El santet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s