Lara Moreno: “M’interessa narrar el soroll intern dels meus personatges”

L’escriptora sevillana va presentar a Nollegiu la seva segona novel·la, Piel de Lobo.

La família, les dones i l’infància són els tres nuclis d’un argument amb gran profunditat psicològica.

Sara Vega

“Quan vaig començar a escriure la meva segona novel·la, vaig notar que per primer cop sabia què era el que volia narrar, una cosa que no m’havia passat amb la majoria dels meus treballs”. Per a l’escriptora Lara Moreno, el relat llarg era un dels seus reptes pendents; un repte que ja va assolir l’any 2013 quan va publicar la seva primera novel·la, Por si se va la luz (Ed. Lumen).

Tres anys després ha tornat a tastar aquest gènere, i ho ha fet amb Piel de Lobo (Ed. Lumen), un llibre que va presentar el passat dijous 27 d’octubre a Nollegiu. Aquest cop, l’autora juga amb la psicologia i els sentiments per narrar el passat i present de dues germanes que es retroben en la seva residència d’estiueig amb el motiu de decidir el futur de la casa després de la mort del seu pare.

Abans d’iniciar-se en les novel·les, Moreno ja tenia una llarga trajectòria cultivant poesia (La herida costumbre, 2008) i contes (Casi todas las tijeras, 2004; Cuatro veces fuego, 2008). “I ara que en tinc dues, és inevitable acabar comparant-les” – assegura l’autora- “La meva primera novel·la va suposar tot un repte tècnic, tenia molts més personatges i espais a tractar. Tot i això, Piel de Lobo ha resultat un gran risc, ja que mai havia tractat el tema de la família, un tema complex però molt reiterat al llarg de la història. Es tractava d’un risc que jo volia afrontar. A més, vaig poder reduir l’objectiu a pràcticament dos personatges i una veu narrativa”

“El meu objectiu era narrar la relació

entre dues germanes

com a icona d’una família”

En aquests dos personatges principals Moreno dibuixa dues germanes. contrastades com el ying i el yang, i la seva relació en la que cadascuna lluita per distingir-se de l’altra: “M’interessava narrar el soroll interior dels meus personatges, i sobretot la relació entre les dues germanes dins la família, ja que es tracta de dues persones criades igual, però totalment oposades en el seu caràcter”. A més a més, el relat es caracteritza per l’ús de retrospeccions, que afegeixen cos a la trama i un toc d’intriga clau per atrapar al lector: “Introdueixo flashbacks a través de les quals puc crear el retrat d’una família que un cop va estar estructurada i ha deixat d’estar-ho”.

“He intentat projectar la decepció d’una generació

que fou promesa tot l’or del mon i que,

arribats a l’edat adulta, no eren on volien estar”

Però les aspiracions de Lara Moreno van molt més enllà de descriure relacions fraternals, ja que també pretén fer una reflexió social fent ús dels personatges principals: “A partir del personatge de la germana gran he intentat projectar la decepció que va patir la generació nascuda entre els anys 70 i 80, qui fou promesa tot l’or del món i un cop adults es van adonar que no estaven en el lloc en el que volien estar”- comenta l’autora, fent referència a la seva mateixa generació, i afegeix- “L’educació dels nens ha canviat molt en els últims 50 anys, ara es presta molta més atenció individual mentre que antany existia una naturalitat excessiva”

laramoreno

Lara Moreno i Jordi Corominas a la Nollegiu

Amb Piel de Lobo, Lara Moreno ha aconseguit explorar els indrets més profunds de les emocions a través d’espais propers i quotidians. Representa el sentiment de responsabilitat, de culpa o de rebel·lió i estudia les relacions de poder entre dues dones que comparteixen un fort vincle fraternal. El resultat és un relat que és alhora pausat i inquietant i el més important de tot: no deixa indiferent al lector

Anuncis

Deixa un comentari

